Serveis d'Atenció en l'Entorn Domiciliari
Des de l’àrea Serveis d'Atenció en l'Entorn Domiciliari (SAED) es gestiona el Servei de Teràpia Ocupacional (BAT) i el Servei d’Ajuda a Domicili (SAD Osona). A continuació, presentem els resultats més significatius d'aquests serveis durant el 2023.
Servei d’Atenció Domiciària
Què és i com s'organitza el SAD?
El servei d'ajut a domicili (SAD) és el conjunt d'actuacions entès com a conjunt organitzat i coordinat d'accions que es realitzen bàsicament a la llar de la persona i/o família, dirigides a proporcionar atencions personals, ajuda a la llar i suport social a aquelles persones i/o famílies amb dificultats de desenvolupament o d'integració social o manca d'autonomia personal.
L'objectiu del SAD és la de millorar la qualitat de vida de les persones en l'entorn domiciliari, potenciant el seu desenvolupament de projecte de vida, mitjançant serveis i prestacions coordinats des dels serveis socials bàsics, que promogui les interaccions socials, l'autonomia funcional i una millor convivència social en la comunitat.
El SAD Osona pretén prendre cura de les persones en la seva globalitat i atendre'ls respectant els seus valors i preferències.
Segons el catàleg de serveis s'ofereixen diferents tipus de SAD/ SADE per tal de tenir en compte les necessitats de tota la població:
Quins tipus de SAD existeixen?
Diferenciem a nivell conceptual el tipus de SAD que oferim tenint en compte si la persona té reconegut el grau de dependència o no.
SAD Dependència |
---|
Fa referència a les persones que ja tenen un grau de dependència reconegut, que són la majoria de les persones que atenem. |
SAD Preventiu |
---|
Té a veure amb persones amb situació d'especial vulnerabilitat, fragilitat o incapacitat que necessiten un suport per mantenir-se al seu domicili habitual i poder recuperar l'autonomia en alguns casos, o que han iniciat el tràmit de reconeixement de grau de dependència, però que necessiten el servei i se'ls hi ofereix com a preventiu temporalment. |
SAD Transitori |
---|
S'ofereix a persones que han patit un canvi en la seva situació de salut i que provenen d'una ingrés hospitalari i necessiten un suport temporal per mantenir-se al seu domicili habitual i poder recuperar la seva autonomia. |
La prestació d'aquests tres tipus de SAD es porta a terme a través de la Fundació Assistencial d'Osona des de 1 de desembre de 2022.
SAD Social |
---|
Entès com aquelles intervencions que es realitzen al domicili de la persona i/o família, amb l'objectiu de proporcionar atencions personals, suport a la llar i suport social per aquelles persones i/o famílies amb dificultats de desenvolupament o d'integració social. |
La prestació d'aquest servei es porta a terme amb les treballadores familiars d’Osona Acció Social. La finalitat és educativa i preventiva.
Servei d'atenció domiciliaria especialitzat (SADE) |
---|
Adreçat a uns col.lectius específics que necessiten també de suport a domicili. En aquest cas, treballem amb dues especialitats: en salut mental i en discapacitat psíquica. El SADE, també el cataloguem com a SAD dependència, SAD preventiu o SAD transitori. |
SADE com a Servei d'atenció domiciliària especialitat en salut mental |
Fa referencia al conjunt d'activitats que es realitzen al domicili de la persona i/o família amb problemàtica de salut mental i que es troba en una situació de manca d'autonomia personal, dificultats o problemàtiques familiars especials.
|
---|---|
SADE com a Servei especialitzat en discapacitat psíquica |
Fa referencia al conjunt d'activitats que es realitzen al domicili de la persona i/o família amb una discapacitat psíquica reconeguda i que es troba en una situació de manca d'autonomia personal, dificultats o problemàtiques familiars especials.
|
Les demandes d'altes, tan de SAD com de SADE, es deriven des de l'ajuntament de cada municipi a través de Serveis Socials Bàsics on el Treballador/a Social n'és el referent; la persona responsable/coordinadora del SAD Osona es la professional que gestiona les demandes directament amb les diferents entitats proveïdores del servei i que treballa conjuntament amb les entitats i els professionals de base, per la implementació de millores i el bon funcionament del servei.
- El SAD Osona està organitzat per zones territorials, on cada zona disposa d'una coordinadora de zona (infermera/terapeuta ocupacional) que gestiona les altes del servei, el seguiment dels casos en actiu i la supervisió de l'equip de les treballadores d'atenció a domicili de la zona, conjuntament amb la resta de professional de l'Equip del SAD Osona.
- Pel que fa al SADE cada entitat disposa d'una professional referent que gestiona les altes del servei, el seguiment dels casos en actiu i la supervisió de l'equip de professionals que fan suport als domicilis.
Dades d’activitat SAD Osona
Presentem les dades del SAD OSONA 2023 diferenciades amb els diferents tipus de SAD (només atenció personal) i persones ateses:
Dades d’activitat SAD Osona | ||||
---|---|---|---|---|
Persones ateses | Hores anuals SAD + SADE | |||
2023 | 2022 | 2023 | 2022 | |
SAD Dependència | 625 | 607 | 50.508 | 52.570 |
SAD Transitori | 56 | 44 | 1.002 | 1.449 |
SAD Preventiu | 188 | 212 | 5.212 | 7.807 |
SAD Social | 97 | 65 | 1.856 | 1.900 |
Total | 926 | 928 | 58.578 | 63.726 |
El Servei d'Atenció Domiciliària Especialitzat es presta des de la Fundació Sant Tomàs i des de la Fundació del Centre Mèdic Psicopedagògic. La majoria de persones tenen grau de dependència tot i que en situacions d'especial vulnerabilitat i necessitat, es gestiona alta de SAD Preventiu o SAD Transitori a l'espera del reconeixement del grau de dependència.
Com a servei complementari a les persones que disposen de SAD d'atenció personal, es presta també el SALL, Servei d'Atenció a la Llar; aquest té a veure amb el manteniment de l'entorn domèstic de la persona atesa en condicions d'habitabilitat.
També diferenciem SALL Dependència, quan la persona té reconegut el grau de dependència, i SALL No Dependència, quan la persona no té grau reconegut.
En aquest apartat podem observar les dades del Servei d'atenció a la llar (SALL) per persones ateses i hores anuals de servei que s'han prestat durant l'any 2023:
SALL |
---|
És el Servei d'Atenció a la Llar que només es presta com a servei complementari a les persones que disposen de SAD d'atenció personal. S'utilitza per al manteniment de l'entorn domèstic de la persona atesa en condicions d'habitabilitat. També diferenciem el SALL dependència quan la persona té reconegut el grau, i el SALL no dependència, quan la persona no té grau reconegut. |
Observem a la taula que el volum més elevat de persones que disposen del servei és troba al SALL dependència, que és on trobem el volum més gran de persones ateses pel SAD dependència.
Dades d'activitat SALL Osona | ||||
---|---|---|---|---|
Persones ateses | Hores anuals SALL | |||
2023 | 2022 | 2023 | 2022 | |
SALL dependència | 207 | 228 | 9.477 | 9.204 |
SALL no dependència | 82 | 108 | 2.965 | 3.597 |
Total | 289 | 336 | 12.442 | 12.801 |
Servei de Teràpia Ocupacional i Productes de Suport BAT
El servei ofereix valoració d’un terapeuta ocupacional al domicili. La seva funció és valorar les necessitats i intervenir amb estratègies relacionades amb els productes de suport i les ajudes tècniques. Es manté la gestió del Programa d'Arranjaments de la Diputació de Barcelona, a través de la qual s'han pogut gestionar 25 arranjaments de bany i equipament de productes de suport en 15 municipis d’Osona Acció Social.
L'any 2023 ha estat un any en que s'ha mantingut l'activitat i s'ha consolidat el projecte que es va iniciar l'any passat amb la incorporació del Berguedà al servei supracomarcal.
A nivell quantitatiu, l'increment en els diferents indicadors d'activitat (derivacions, valoracions realitzades, persones ateses i productes de suport entregats)ha seguit la línia de creixement sostingut habitual (però sense grans pics). Destacar sobretot el que al llarg dels anys es va mantenint l'índex de dies de resposta un cop es demana la valoració del/la professional del BAT. (A Osona 6'22 dies des de la derivació fins la primera visita i 6'86 de mitjana en tot el servei).
Aquest 2023 ha estat un any clau per consolidar la resposta que es dona dels del magatzem i ha possibilitat poder incrementar la nostra activitat assistencial i podent donar la resposta logística corresponent. En aquest sentit, el proper pas passa per poder dotar el servei de transport del mateix múscul i així garantir una resposta de qualitat.
Progressivament hi ha hagut una recuperació de l'activitat derivada des de el sistema de salut (sobretot des de hospitals d'atenció intermèdia) però que manté el perfil avançat de les persones que s'estan atenent.
Dades d’activitat Servei Teràpia Ocupacional BAT | 2023 | 2022 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Osona | BAT | Osona | BAT | Osona | BAT | |
Nº persones ateses | 453 | 925 | 412 | 806 | 413 | 678 |
Nº casos nous | 328 | 639 | 273 | 595 | 325 | 534 |
% casos nous versus persones ateses | 72% | 69% | 66,26% | 79,03% | 78,69% | 78,76% |
Nº Valoracions realitzades | 911 | 2.356 | 756 | 1.494 | 616 | 1.215 |
Nº Sol·licituds derivades | 802 | 1.644 | 848 | 1.729 | 691 | 1.382 |
% de resposta (solicituds derivades/valoracions realitzades) | 93% | 92% | 89% | 85,54% | 89,15% | 87,92% |
Mitjana dies de resposta | 6,22 | 6,86 | 6,07 | 6,94 | 7,76 | 8,16 |
Nº productes de suport prestats | 515 | 891 | 363 | 680 | 449 | 675 |
Durant l'any 2023, s'han atès a un total de 453 persones, un 72% de les quals eren casos nous.
La mitjana d'edat de les persones ateses és de 78'32 anys amb un 40,61% de persones majors de 85 anys i un 63,79% de persones en situació de dependència severa o total.
La intervenció amb aquestes persones ha significat la realització de 911 valoracions (visites /trucades).
S'ha donat resposta a un 93% de les sol·licituds derivades al servei amb un promig de resposta de 6'22 dies.
Arran de les visites valoració/intervenció realitzades, aquest any se n'han derivat el préstec de 515 productes de suport a 164 persones.
Del total de productes de suport entregats, un 35% eren productes com llits i grues, material amb vinculació directa a l'atenció de persones amb alta dependència.
Fets destacats del BAT
- Es manté la gestió del Programa d'Arranjaments de la Diputació de Barcelona: La tasca des del COSS (BAT i TS de referència) és la de detecció de casos que poden ser beneficiaris del programa, valorar les seves necessitats i assessorar sobre les reformes o PS de suport necessaris.
- S'ha renovat el contracte del transport que ha estat adjudicat a l'Associació ADFO, amb la que ja venim mantenint un vincle sòlid des de 2017.
- S'ha iniciat un contracte de reparacions dels productes de suport als domicilis. Aquest contracte licitat, ha estat guanyat per Ortopèdia Espona i ens està suposant una millora de la qualitat del servei molt important. S'ha aconseguit un promig d'hores de resolució de les incidències de 17h en tots els territoris del BAT.