Administració i serveis generals
L'àrea de gestió administrativa i de serveis generals és un pilar fonamental per al funcionament del Consorci. Aquesta àrea és essencial perquè fa possible la prestació de serveis i el desenvolupament de projectes i programes. Alhora, treballa de forma coordinada i transversal tenint impacte amb totes les àrees d'activitat i és l'engranatge que manté tota la maquinària del Consorci en moviment.
El pressupost inicial del Consorci d'Osona de Serveis Socials per a l'any 2023 ha sigut de 8.330.613,34 €, a diferència del pressupost inicial de l'any 2022 que va ser de 6.981.018,32€. Per tant, aquest augment de pressupost ha implicat també un increment considerable de les gestions, tasques i processos associats dins l'àrea d'administració i serveis generals.
Més passes per la transformació digital
També cal destacar que Osona Acció Social hem rebut més de 520.000,00 € dels fons europeus Next Generation per afavorir la transformació digital de l'ens i centralitzar tota la gestió dels serveis socials d'Osona i el Lluçanès.
El projecte té l'objectiu de desenvolupar un portal únic per simplificar els aplicatius de gestió, l'accés a la ciutadania, la presa de decisions amb dades i quadres de comandament, i la simplificació administrativa, entre d'altres. Està previst que la seva implementació finalitzi el desembre de 2025.
Subvencions atorgades
Durant l'any 2023, des del Consorci d'Osona de Serveis Socials, s'han tramitat un total de 16 subvencions, que són les següents:
TIPUS |
NOM SUBVENCIÓ |
IMPORT ATORGAT |
---|---|---|
Subvenció nominativa |
Subvenció directe a l'ajuntament de Centelles pel finançament dels Serveis Socials Bàsics |
90.178,74 € |
Subvenció nominativa |
Subvenció nominativa a favor de l’Ajuntament de Torelló pel finançament Serveis Socials Bàsics |
172.014,65 € |
Subvenció nominativa |
Subvenció directe a l' ajuntament de Roda de Ter pel finançament dels Serveis Socials Bàsics |
57.081,64 € |
Subvenció nominativa |
Subvenció directe a l' ajuntament de les Masies de Voltregà pel finançament dels Serveis Socials Bàsics |
21.405,61 € |
Subvenció nominativa |
Subvenció directe a l'ajuntament de Manlleu per finançar el sensellarisme |
71.200,00 € |
Subvenció nominativa |
Subvenció directe a l'ajuntament de Vic referent al sensellarisme |
84.900,00 € |
Subvenció nominativa |
Subvenció nominativa a la Fundació pel Suport Social i Solidari pel projecte “Prevenciosona: Prevenció de la SIDA i altres MTS en persones que exerceixen la prostitució a Osona”. |
8.500,00 € |
Subvenció nominativa |
Subvenció directe a l’Agrupació de sords de Vic i comarca pel projecte “La comunicació de forma lliure” |
5.000,00 € |
Subvenció nominativa |
Subvenció directe al Consorci del Lluçanès per la prestació del servei d’atenció a la llar (SALL) |
9.000,00 € |
Subvenció nominativa |
Subvenció directe a l’Ajuntament de Calldetenes per la prestació del servei SAD- Social als usuaris del SAIAR Calldetenes i els habitants del municipi |
2.921,25 € |
Concurrència competitiva |
Subvenció per als serveis de transport adaptat que organitzen els ajuntaments i entitats d'iniciativa social de la comarca d’Osona |
165.000,00 € |
Concurrència competitiva |
Subvencions per la prestació del servei d’acollida matinal a les escoles bressol i als centres educatius d’educació infantil i primària dels municipis de la Comarca d’Osona excepte Vic i Manlleu |
46.673,54 € |
Concurrència competitiva |
Ajuts destinats a subministraments energètics |
36.778,62 € |
Concurrència competitiva |
Ajuts per activitats educatives en el lleure a l’estiu per infants de 3 a 16 anys |
27.580,10 € |
Concurrència competitiva |
Ajuts per activitats esportives extraescolars per infants de 3 a 16 anys |
7.973,34 €* |
Concessió directe |
Ajuts urgència social |
56.220,51 € |
TOTAL: |
862.428,00 euros |
*Convocatòria plurianual: Aquest import correspon a la part proporcional per l'exercici 2023 i no contempla la part proporcional de l'exercici 2024
Cal destacar la modificació de les bases reguladores dels ajuts següents:
- Ajuts d'urgència social
- Ajuts per activitats educatives en el lleure a l'estiu per infants de 3 a 16 anys
- Ajuts per activitats esportives extraescolars per infants de 3 a 16 anys
Es va considerar que aquestes bases que no es trobaven actualitzades segons les necessitats socials tècniques i jurídiques actuals. Per tant, era necessari elaborar unes noves bases per donar compliment als principis de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Paral·lelament, l'equip de serveis socials bàsics, atenent la realitat social i les necessitats de les persones més vulnerables, va revisar i ajustar els criteris tècnics, col·laborant a elaborar la nova proposta.
Arran de l'elaboració de les noves bases d'ajuts d'urgència social, s'ha aprofitat per modificar també la temporalitat dels atorgaments. Fins ara, els ajuts d'urgència social s'atorgaven de forma mensual. No obstant això, aquest any s'ha instaurat l'atorgament d'aquests ajuts de forma quinzenal.
De les subvencions atorgades, com a novetat, s'inclouen les subvencions per la prestació del servei d'acollida matinal a les escoles bressol i als centres educatius d'educació infantil i primària, finançades pel programa Temps x Cures del Departament d'Igualtat i Feminismes de la Generalitat. Aquest finançament prové del Pla Corresponsables, una nova política pública desenvolupada per la Secretaria d'Estat d'Igualtat i per la Violència de Gènere del Ministeri d'Igualtat. Les subvencions d'Acollida Matinal, pretenen afavorir la conciliació de la vida laboral i familiar de les famílies d'Osona i el Lluçanès, en línia amb els principis i les mesures del Pla Corresponsables, que garanteixen la cura com a dret.
Durant el 2023, es van elaborar les bases reguladores per la concessió d'aquestes subvencions i es van atorgar un total de 36 subvencions d'acollida matinal a diferents municipis d'Osona i el Lluçanès. Aquestes subvencions tenen com a objectiu proporcionar suport als diferents municipis per establir programes d'acollida matinal, beneficiant a les famílies i a la comunitat en general, promovent la conciliació familiar, a la vegada que es proporciona atenció bàsica i d'educació en el lleure als infants de 0 a 12 anys. En total, es van atendre un total de 710 infants.
Control Intern
D'acord amb el Reial Decret 424/2017, pel qual es regula el Règim Jurídic de Control Intern, el model ha d'assegurar el control efectiu del pressupost general en la modalitat de funció interventora. No obstant això, actualment no existeixen els mitjans tècnics i materials per assolir aquest control. Tot i això, durant l'exercici 2023, s'ha incrementat l'exercici de funció interventora sobretot en la intervenció del reconeixement de les obligacions.
Tot seguit es detallen els informes i actuacions emeses durant l'any 2023:
Resultats funció interventora 2023 | |
---|---|
Consorci d’Osona de Seveis Socials | |
Amb objeccions | 0 |
Amb objeccions i observacions | 11 |
De conformitat | 301 |
De conformitat amb observacions | 284 |
Omissió | 0 |
Total | 596 |
- Resolucions adoptades pel president de l'entitat local contràries a les objeccions efectuades per la Intervenció.
- S'han emès 596 informes de fiscalització o d'intervenció, dels quals 11 són amb objeccions, i finalment, s'han aprovat 11 resolucions contràries a les objeccions efectuades per la Intervenció.
- Resolucions adoptades pel president de l'entitat local contràries a l'opinió de la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya.
- Per a l'aprovació de les 11 resolucions contràries a les objeccions emeses per la Intervenció, no s'ha sol·licitat opinió a la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya i per tant, no s'ha aprovat cap resolució i/o decret contrari a l'opinió d'aquest òrgan de tutela financera.
- Informes d'omissió de la funció interventora.
- No s'han emès informes d'omissió de la funció interventora.
- Resultats del control dels comptes justificatius dels pagaments a justificar.
- S'ha emès 1 informe d'intervenció dels comptes justificatius dels pagaments a justificar, dels quals cap és desfavorable.
- Resultats del control dels comptes justificatius de les bestretes de caixa fixa.
- No s'han emès informes d'intervenció dels comptes justificatius de les bestretes de caixa fixa.
- Resum de les principals anomalies detectades en matèria d'ingressos.
- En haver-se substituït la fiscalització prèvia de drets i ingressos pel control inherent a la presa de raó en comptabilitat, no s'han detectat anomalies en matèria d'ingressos en l'exercici de la funció interventora.
Actuacions de control permanent no planificables 2023 (article 32.1.d RCIL) | |
---|---|
Consorci d'Osona de Seveis Socials | |
Pressupost | 2 |
Modificacions de crèdit | 11 |
Liquidació del pressupost | 2 |
Endeutament | 1 |
Patrimoni | 0 |
Contractació i prestació de serveis | 0 |
Control Intern | 0 |
Altres matèries | 16 |
Total | 32 |
Actuacions de control permanent planificables 2023 (article 31.2 RCIL):
- L'auditoria de sistemes per verificar que els corresponents registres comptables de factures compleixen amb les condicions de funcionament que preveu la Llei 25/2013 i la normativa de desenvolupament i, en particular, que no queden retingudes factures presentades al punt general d'entrada de factures electròniques, dirigides a òrgans o entitats de la respectiva entitat, en cap de les fases del procés, establerta en l'article 12.3 de la Llei 25/2013.
- El Consell Plenari del Consorci d'Osona de Serveis Socials, en sessió extraordinària del dia 15 de juny de 2023, va donar compte de l'informe emès en data 9 de juny de 2023 sobre el registre comptable de factures de l'exercici 2022. El resultat de l'informe és favorable.
- L'informe d'avaluació del compliment de la normativa en matèria de morositat previst a l'article 12.2 de la Llei 25/2013.
- El Consell Plenari del Consorci d'Osona de Serveis Socials, en sessió ordinària de 3 de maig de 2023, va donar compte sobre l'informe favorable emès en data 27 d'abril de 2023 per l'òrgan interventor de control permanent planificable obligatori sobre l'avaluació del compliment de la normativa en matèria de morositat de l'exercici 2022.
Recursos Humans
Osona Acció Social compta amb 73 professionals en plantilla, dels quals 4 corresponen a estudiats de Formació Professional Dual. Al llarg d'aquest any s'han prioritzat els processos d'estabilització del personal i s'han constituït els tribunals que s'han ocupat de qualificar aquests processos. A més, s'han començat a resoldre les primeres convocatòries seguint les dates i anuncis publicats.
Els processos selectius que s'han portar a terme durant l'any 2023 són els següents:
- Estabilització: 19 processos
- Creació de borses: 2
- Provisions internes: 3
- Altres processos selectius: 2
Reptes de futur
A conseqüència de l'increment de tasques, tràmits i procediments administratius, i alhora l'ús d'un elevat nombre de programes informàtics no connectats entre sí, ha sorgit la necessitat de simplificar processos. En aquest context, l'aposta per la transformació digital a Osona Acció Social és una iniciativa molt ben rebuda. Per l'equip d'administració i serveis generals, representa una excel·lent oportunitat per modernitzar i optimitzar els processos. La centralització dels sistemes d'informació, l'automatització i simplificació dels processos i la millora de la comunicació interna i externa són passos clau per aconseguir una gestió més àgil i eficaç. Aquesta iniciativa no només millorarà la relació amb els ciutadans, sinó que també ens permetrà treballar d'una forma més còmoda, eficient i eficaç. |