Serveis Socials Bàsics

Els Serveis Socials Bàsics, segons la Llei 12/2007, constitueixen el primer nivell del sistema públic de serveis socials i garanteixen la màxima proximitat a les persones i al seu entorn familiar i comunitari. S'organitzen territorialment i compten amb equips multidisciplinaris que treballen de manera interdisciplinària, incloent-hi serveis com l'ajuda a domicili, la teleassistència i la intervenció socioeducativa no residencial per a infants i adolescents.
Tenen un caràcter polivalent, comunitari i preventiu, i busquen fomentar l'autonomia personal i donar resposta a les necessitats relacionades amb la convivència i les relacions socials.
Durant el 2024, l'Àrea s'ha reforçat amb nous serveis i recursos tècnics per millorar l'atenció en situacions complexes com les violències masclistes, la vulnerabilitat residencial, la cura de persones dependents i l'escletxa digital, i s'ha posat èmfasi en l'apoderament dels professionals.
Professionals al servei de les persones: la força dels Serveis Socials Bàsics
Els Serveis Socials Bàsics són la porta d'entrada al Sistema Públic de Serveis Socials, amb una atenció propera i arrelada al territori. L'equip humà d’OsonaAcció Social està format per professionals del treball i l'educació social, treballadores familiars i una psicòloga, que actuen com a eix vertebrador del servei.
Aquest equip interdisciplinari detecta necessitats, fa diagnòstics socials i ofereix informació, assessorament, suport i acompanyament, situant la persona al centre de la intervenció social, i respectant-ne la dignitat, els drets i els valors. L'objectiu és millorar la qualitat de vida i garantir l'equitat, la cohesió i la justícia social.
Es treballa de manera transversal amb totes les àrees del COSS, especialment amb l'Àrea de Promoció a l'Autonomia, Envel liment, Discapacitat i Salut Mental, coordinant-se estretament amb les figures referents.
El valor fonamental del servei és el seu equip humà, considerat el recurs més valuós. Tal com destacava el periodista Carles Capdevila:"Allà on hi ha un/a educador/a social o un/a treballador/a social hi ha una mirada global i artesana, la de reparació i la de reforma, la d'intervenir abordant les causes i les conseqüències (...). Ens han d'ajudar amb la prevenció, a donar importància a les emocions, a les relacions. A restablir vincles de confiança amb la societat." Diari Ara, 2016.
![]() |
![]() |
Durant el 2024 els Serveis Socials Bàsics han estat formats per un total de 25 professionals:
Treballadors/es socials | 13 professionals |
---|---|
Educadors/es socials | 8 professionals |
Treballadores familiars | 2 professionals |
Psicòloga | 1 professional |
Coordinadora | 1 professional |
L'Equip de Serveis Socials Bàsics d'Osona Acció Social s'organitza territorialment en diferents equips distribuïts per municipis i zones, amb l'objectiu de donar resposta a les necessitats socials més immediates, generals i bàsiques de les persones, famílies i grups, garantint l'atenció a tota la població i a tots els municipis. Actualment, es dona cobertura directa a 36 municipis i es presta suport tècnic a 2 municipis més mitjançant convenis de col·laboració, a través de l'assistència de professionals de treball social.
Organització tècnica |
---|
Dins l'equip de Treball Social hi ha dues especialitzacions:
A finals de 2024 s'ha iniciat un procés compartit de revisió i redefinició de la Cartera de Serveis i de l'abordatge de casos complexos, amb l'objectiu de facilitar una intervenció integral i interdisciplinària centrada en la persona. La intervenció social es fonamenta en l'atenció i acompanyament individual i familiar, el treball en xarxa i transversal per a una atenció integral i l'acció grupal i comunitària per a la millora del benestar i les condicions de vida. |
Organització territorial |
---|
Els professionals dels Serveis Socials Bàsics es desplacen a tots els municipis del territori per atendre necessitats i demandes, organitzats en sis zones: Consorci Centre, Lluçanès, Roda de Ter, Cabrerès, Bisaura i Vall del Ges, i Voltreganès. El 2024 s'han reorganitzat alguns territoris i s'han reforçat hores de treball social per garantir una atenció especialitzada a tots els municipis, superant la polivalència que encara persistia en algunes zones rurals. Aquesta nova organització busca millorar la qualitat del servei mitjançant l'especialització, enfortir el treball en equip i facilitar el desplegament de projectes i serveis amb una visió municipalista, adaptada a les particularitats i oportunitats de cada zona. |
![]() |
En termes quantitatius destaca una clara tendència a l'alça pel que fa a les actuacions executades pels professionals de SSB. En aquest sentit, s'han realitzat 1.0263 intervencions i s'han atès 3.408 persones, el què suposo un augment en prop del 20% pel que fa a intervencions i actuacions directes d'atenció individual i/o familiar.
En termes qualitatius podríem dir que l'increment de les actuacions està estretament lligat a un increment de la complexitat social que requereix un major grau d'intervenció social i coordinació amb la resta d'agents de la xarxa.

Nous recursos per afrontar la complexitat social i millorar l'atenció a les persones
Impuls del la figura de la psicòloga a serveis socialsD'acord amb el Pla Estratègic de Serveis Socials de la Generalitat, s'ha incorporat una psicòloga a l'equip de Serveis Socials Bàsics amb una funció preventiva i de suport psicosocial individual, mitjançant atenció directa a la població derivada pels tècnics referents i amb objectius d'intervenció concrets. A més, ofereix assessorament als professionals de l'equip en casos complexos i actua com a referent en intervencions grupals, responent a necessitats detectades al territori. ![]() |
Assessorament jurídic especialitzatDurant el 2024, i com a resposta a l'augment de situacions que requereixen coneixements tècnics en l'àmbit judicial, s'ha impulsat i ampliat el Servei d'Assessorament Jurídic dins els Serveis Socials Bàsics. Aquest servei s'ha estructurat en tres àmbits especialitzats: habitatge, estrangeria i família/dret civil, amb l'objectiu de millorar la qualitat de l'atenció i oferir una resposta més adequada i específica a les necessitats detectades. |
Accions per a l'atenció integral en situacions de violència masclistaDavant l'increment de situacions de violència masclista i la vulnerabilitat extrema que viuen moltes dones, s'han impulsat accions clau per garantir una atenció integral, protecció efectiva i treball en xarxa. Durant el 2024 s'ha revisat el circuit d'atenció i acollida en urgències, amb la promoció d'un equip socioeducatiu disponible les 24 hores, i s'han activat dos habitatges inclusius d'estada temporal per a dones víctimes i els seus fills/es, amb acompanyament socioeducatiu. També s'ha reforçat el suport tècnic en la gestió de casos urgents i complexos, i s'ha implementat l'ús estandarditzat de l'eina RVD-BCN. Aquestes accions han estat possibles gràcies a la implicació coordinada de múltiples agents i institucions, incloent Serveis Socials Bàsics, Salut, Mossos d'Esquadra, Justícia, SIAD, el Departament de Feminismes, i entitats del sector de restauració i allotjament. |
Reorganització per reforçar l'atenció a la dependència i l'autonomia personalL'increment de la dependència i l'envelliment de la població ha posat de manifest la necessitat de reforçar l'atenció especialitzada. Per això, s'ha reorganitzat l'equip de treball social en aquest àmbit i s'ha integrat la figura del PGAC dins dels Serveis Socials Bàsics. Les accions principals han estat:
|
Prova pilot per millorar el suport digital i jurídic a la ciutadaniaAmb el suport de la Diputació de Barcelona i en el marc de l'anàlisi per a la futura Oficina de Gestió de Prestacions Socials, es va detectar la necessitat de facilitar la tramitació digital a la ciutadania i reduir la càrrega administrativa dels equips tècnics de Serveis Socials. Per donar-hi resposta, es va posar en marxa una prova pilot amb un doble objectiu: d'una banda, oferir acompanyament a persones amb dificultats digitals mitjançant la figura de l’Agent Digital; i de l'altra, alliberar els professionals de tasques administratives per centrar-se en la intervenció social. El projecte, desenvolupat amb la cooperativa Sambucus, ha estat valorat molt positivament i ha evidenciat la necessitat d'un model descentralitzat de suport digital dins l'Oficina de Prestacions Socials. Paral·lelament, s'ha continuat desplegant el servei d'assessorament jurídic en tres àmbits especialitzats: habitatge, estrangeria i dret de família. |
Impuls de l'ús d'eines de cribratge per a una intervenció més objectivaAmb l'objectiu de millorar l'atenció i dotar de rigor metodològic la intervenció social, s'ha continuat desplegant l'ús d'eines de cribratge, fruit d'un treball previ de formació als equips professionals. Aquestes eines permeten objectivar les situacions i orientar millor les decisions tècniques:
|