Administració i serveis generals

L'àrea de gestió administrativa i serveis generals és crucial per al bon funcionament del Consorci. Aquesta àrea és indispensable, ja que permet la prestació de serveis i el desenvolupament de projectes i programes. A més, treballa de manera coordinada i transversal, impactant en totes les àrees d'activitat i actuant com l'engranatge que manté en marxa tota la maquinària del Consorci.
El pressupost inicial del Consorci d'Osona de Serveis Socials per a l'any 2024 ha sigut de 9.145.020,78 €, a diferència del pressupost inicial de l'any 2023 que va ser de 8.554.330,05 €. Per tant, aquest augment de pressupost ha implicat també un increment considerable de les gestions, tasques i processos associats dins l'àrea d'administració i serveis generals.
L'augment de tasques i processos dins l'àrea d'administració i serveis generals no és un fenomen nou, s'ha anat repetint durant els darrers anys, tendència que reflecteix l'expansió contínua del Consorci d'Osona de Serveis Socials.
En resum, el pressupost del COSS ha augmentat de manera constant en els darrers anys, passant de 3.729.137,85 € el 2021 a 9.145.020,78 € el 2024. Aquest increment total de 5.415.882,93 € representa un augment del 145.27%.
Tecnologia al Servei de les Persones: la Transformació Digital del Consorci d'Osona de Serveis Socials
La transformació digital és un dels eixos estratègics d'Osona Acció Social per adaptar els serveis socials a les noves necessitats de la ciutadania i millorar l'eficiència de l'organització. Amb el suport dels fons europeus Next Generation, amb el finançament de més de 520.000€, el consorci va impulsar l'any 2023 un projecte de gran abast que té per objectiu centralitzar, reduir i simplificar el nombre d'aplicacions informàtiques utilitzades pel consorci, per tal de guanyar eficiència i evitar duplicitats. A més, busca fomentar el treball col·laboratiu i transversal entre els diferents serveis i professionals, mitjançant entorns digitals compartits i interconnectats. També es pretén millorar l'accés a la informació i la presa de decisions basada en dades, tot desenvolupant quadres de comandament i eines de gestió integrades.
Els beneficis esperats d'aquesta transformació són múltiples: per a les professionals, un entorn de treball més eficient, col·laboratiu i digital; per a la ciutadania, un accés més àgil i transparent als serveis socials. Està previst que el projecte finalitzi el desembre de 2025, amb un impacte positiu i durador tant a nivell organitzatiu com social.
Durant l'any 2024, s'ha executat una part substancial del procés de transformació digital: s'han fet passos decisius en aquesta transformació. En primer lloc, es va dur a terme un procés exhaustiu de diagnosi, que ha permès identificar els punts forts i les àrees de millora en la gestió digital del consorci. A partir d'aquesta anàlisi, es va elaborar una proposta estratègica per guiar la transformació digital de manera ordenada, eficient i centrada en les necessitats dels serveis socials i de la ciutadania.
Com a part d'aquesta estratègia, es van aprovar cinc licitacions clau, de les quals tres ja han iniciat la seva execució. Una d'aquestes ha permès transformar completament l'ecosistema tecnològic intern: s'han substituït els antics escriptoris virtuals per un entorn de treball digital connectat, basat en la plataforma Microsoft 365. Aquesta eina potencia la col·laboració entre equips, millora la comunicació interna i facilita l'accés compartit a la informació en temps real, promovent una cultura de treball més àgil i eficient.
Paral·lelament, s'ha iniciat també el desenvolupament del portal del professional, una eina destinada a centralitzar i digitalitzar tots els processos relacionats amb la gestió dels recursos humans. Aquest portal facilitarà, entre altres funcions, la consulta i actualització de dades professionals, la gestió de permisos i vacances, i l'accés a documents laborals, contribuint així a una millor experiència de l'equip tècnic i administratiu del consorci.
Cal destacar, a més, una licitació dedicada específicament a oferir suport i acompanyament a les professionals durant tot el procés de transformació digital. Aquesta mesura garanteix que els canvis tecnològics vagin acompanyats d'una adaptació organitzativa i formativa adequada, assegurant una transició fluida i eficient.
La transformació digital impulsada per Osona Acció Social suposa una millora significativa en les condicions de treball de les professionals del consorci. Entre els principals beneficis, destaquen:
- Major eficiència i estalvi de temps en tasques administratives gràcies a la digitalització de processos.
- Accés immediat i segur a la informació des de qualsevol lloc, millorant la mobilitat i la flexibilitat del treball.
- Millora de la comunicació i el treball col·laboratiu entre equips i serveis, facilitada per entorns digitals compartits com Microsoft 365.
- Disponibilitat d'eines d'anàlisi i quadres de comandament, que permetran prendre decisions basades en dades objectives i actualitzades.
- Portal del professional per centralitzar les gestions laborals i administratives, millorant l'autonomia i la relació amb l'àrea de recursos humans.
- Acompanyament continuat per part d'un equip expert que donarà suport tècnic i metodològic al llarg del procés de canvi digital.
Aquests avenços estan afavorint un entorn de treball més digital, àgil i adaptat als reptes actuals dels serveis socials.
Impacte en la ciutadania
La ciutadania també es veurà beneficiada de forma directa per aquesta transformació digital, gràcies a:
- Millor atenció personalitzada, gràcies a la disponibilitat d'informació integrada que permetrà als professionals tenir una visió més completa de cada cas.
- Reducció dels temps de resposta i de les gestions presencials, gràcies a la simplificació de tràmits i a la interoperabilitat amb altres administracions.
- Major transparència i rendiment de comptes, amb la possibilitat de consultar dades globals i indicadors de funcionament dels serveis socials.
- Una cartera de serveis a disposició de la ciutadania que facilitarà la tramitació, consulta i seguiment dels serveis sol·licitats de manera senzilla i accessible.
En definitiva, el projecte de transformació digital vol posar la tecnologia al servei de les persones, millorant la qualitat i l'eficiència dels serveis socials públics d'Osona i el Lluçanès.
Amb una visió de llarg termini, el Consorci d'Osona de Serveis Socials aposta per una transformació que no només millori la tecnologia, sinó també el model organitzatiu i relacional amb la ciutadania. El compromís és continuar treballant durant el 2025 en la implantació del projecte, avaluar-ne els resultats i adaptar-lo a les noves necessitats que puguin sorgir.
La transformació digital és, doncs, una palanca per millorar la qualitat dels serveis socials, fer-los més sostenibles i enfortir el vincle entre administració i ciutadania.
Subvencions atorgades
Durant l'any 2024, des del Consorci d'Osona de Serveis Socials, s'han tramitat un total de 11 subvencions i que són les següents:
TIPUS |
NOM SUBVENCIÓ |
IMPORT ATORGAT |
---|---|---|
Subvenció nominativa | Subvenció directe a l'ajuntament de Centelles pel finançament dels Serveis Socials Bàsics | 90.178,74 € |
Subvenció nominativa | Subvenció directe a l' ajuntament de les Masies de Voltregà pel finançament dels Serveis Socials Bàsics | 21.405,61 € |
Subvenció nominativa | Subvenció nominativa a la Fundació pel Suport Social i Solidari pel projecte "Prevenciosona: Prevenció de la SIDA i altres MTS en persones que exerceixen la prostitució a Osona" | 8.500,00 € |
Subvenció nominativa | Subvenció directe a l'Agrupació de sords de Vic i comarca pel projecte "La comunicació de forma lliure" | 5.000,00 € |
Subvenció nominativa | Subvenció directe al Consorci del Lluçanès per la prestació del servei d'atenció a la llar (SALL) | 9.000,00 € |
Concurrència competitiva | Subvenció per als serveis de transport adaptat que organitzen els ajuntaments i entitats d'iniciativa social de la comarca d'Osona | 165.000,00 € |
Concurrència competitiva | Subvencions per la prestació del servei d'acollida matinal a les escoles bressol i als centres educatius d'educació infantil i primària dels municipis de la Comarca d'Osona excepte Vic i Manlleu | 50.198,85 € |
Concurrència competitiva | Ajuts destinats a subministraments energètics | 44.394,25 € |
Concurrència competitiva | Ajuts per activitats educatives en el lleure a l'estiu per infants de 3 a 16 anys | 33.750,90 € |
Concurrència competitiva | Ajuts per activitats esportives extraescolars per infants de 3 a 16 anys | 9.896,20 € * |
Concessió directe | Ajuts urgència social | 60.202,05 € |
TOTAL: |
497.526,60 € |
*Convocatòria plurianual: Aquest import correspon a la part proporcional per l'exercici 2024 i no contempla la part proporcional de l'exercici 2023
S'ha de tenir en compte que les subvencions nominatives a alguns ajuntament, a diferència d'altres anys, no estan contemplades en aquest apart ja que jurídicament l'instrument de transferència s'ha modificat per conveni de col·laboració.
Control Intern
D'acord amb el Reial Decret 424/2017, pel qual es regula el Règim Jurídic de Control Intern, el model ha d'assegurar el control efectiu del pressupost general en la modalitat de funció interventora. No obstant això, actualment no existeixen els mitjans tècnics i materials per assolir aquest control. Tot i això, durant l'exercici 2024, continua l'increment de l'exercici de funció interventora respecte els últim anys.
La funció interventora del Consorci d'Osona de Serveis Socials ha experimentat un augment notable en el nombre d'informes de control intern durant els darrers anys:
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|
INFORMES | 76 | 283 | 596 | 803 |
INCREMENT | 272.37% | 110.60% | 34.73% |
En resum, el nombre d'informes de control intern ha augmentat de manera significativa, passant de 76 el 2021 a 803 el 2024. Aquest increment total de 727 informes representa un augment del 956.58%.
Tot seguit es detallen els informes i actuacions emeses durant l'any 2024:
Resultats funció interventora 2024 | |
---|---|
Consorci d’Osona de Seveis Socials | |
Amb objeccions | |
Amb objeccions i observacions | 4 |
De conformitat | 460 |
De conformitat amb observacions | 336 |
Faborable | 1 |
Favorable amb observacions | 1 |
Omissió | 3 |
Total | 805 |
Resultats funció interventora 2024
- Resolucions adoptades pel president de l'entitat local contràries a les objeccions efectuades per la Intervenció.
S'han emès 805 informes de fiscalització o d'intervenció, dels quals 4 són amb objeccions, i finalment, s'han aprovat 4 i/o decrets contraris a les objeccions efectuades per la Intervenció, el detall dels quals consta a l'Annex I d'aquest informe. - Resolucions adoptades pel president de l'entitat local contràries a l'opinió de la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya.
Per a l'aprovació de les 4 resolucions i/o decrets contraris a les objeccions emeses per la Intervenció, no s'ha sol·licitat opinió a la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya o, si s'ha sol·licitat ha estat amb opinió favorable, i per tant, no s'ha aprovat cap resolució i/o decret contrari a l'opinió d'aquest òrgan de tutela financera. - Omissió del procediment de resolució de discrepàncies davant objeccions suspensives de la intervenció.
No s'han emès informes d'omissió del procediment de resolució de discrepàncies davant objeccions suspensives de la intervenció. - Informes d'omissió de la funció interventora.
S'han emès 3 informes d'omissió de la funció interventora, el detall dels quals consta a l'Annex I d'aquest informe. - Resultats del control dels comptes justificatius dels pagaments a justificar.
S'han emès 4 informes d'intervenció dels comptes justificatius dels pagaments a justificar, dels quals cap és desfavorable, el detall dels quals consta a l'Annex I d'aquest informe. - Resultats del control dels comptes justificatius de les bestretes de caixa fixa.
S'han emès 2 informes d'intervenció dels comptes justificatius de les bestretes de caixa fixa, dels quals cap és desfavorable, el detall dels quals consta a l'Annex I d'aquest informe. - Resum de les principals anomalies detectades en matèria d'ingressos.
En haver-se substituït la fiscalització prèvia de drets i ingressos pel control inherent a la presa de raó en comptabilitat, no s'han detectat anomalies en matèria d'ingressos en l'exercici de la funció interventora.
Reptes de futur
De cara a l'any 2025, el projecte de transformació digital d'Osona Acció Social entra en una fase clau d'implementació i consolidació. Els principals reptes identificats per aquest període són:
|
---|
Aquests reptes representen una oportunitat per consolidar els avenços assolits i continuar avançant cap a una administració més moderna, eficient i centrada en les persones. El 2025 serà un any clau per fer realitat una transformació digital amb impacte real i durador en la qualitat dels serveis socials d'Osona i el Lluçanès.